Títol de l’obra i localització: El bes. Es
troba al Museu
Soumaya al Museu Rodin, a la col·lecció
de la galeria Tate, i al Ny Carlsberg Glyptotek.
Autor: Auguste Rodin (1840-1917)
Estil: L’impressionisme
Època o any: En torn a 1882.
Descripció:
Esta escultura està feta de
marbre . El modelat es flexible i llis. Va ser realitzat mitjançant la técnica
de tallar un bloc de marbre. La escultura representa un home i una dona
besant-se. D’acord amb el autor, la escultura es deu veure des de diferents
punts de vista per a contemplar-la totalment. El autor va sacrificar la realitat anatòmica dels personatges per a
afavorir la expressivitat dels personatges ( per exemple, el braç de la dona es
mes llarg que un braç real.) El principal tema que tracta es l’amor.
A nivell plàstic, la força de l'escultura
residix en el seu llenguatge universal. Ací el tema no és tractat de manera
tradicional. Els dos apareixen nus sense els seus atributs habituals i és
Francesca qui tracta de seduir Paolo. Que fóra la dona la que instiga la passió
i no l'home era una cosa controvertida i molt poc comú.
Context:
L’obra de Rodin se situa en
l’impressionisme.
L’impressionisme es
un moviment artístic inicialment definit per a la pintura impressionista.
Els seus particulars trets definitoris son la llum,
el color, la pinzellada, i el plenairisme. L’ impressionisme el fan de molta difícil extensió,
inclús per a altres arts plàstiques com la escultura (Auguste
Rodin) y la arquitectura; de tal mode que sol decir-se que el
impressionisme en sentit estricte a soles pot donar-se en pintura y
potser en fotografia (pictorialisme) y cine (cine
impressionista francès o première
avant-garde: Abel Gance, Jean Renoir (fill del escultor
impressionista Auguste Renoir)).
El moviment plàstic impressionista es va desenvolupar a
partir de la segona meitat del segle XIX en Europa —principalment
en Francia— caracteritzat, a grans trets, per el intent de plasmar la llum
(la «impresió» visual) y el instant, sense reparar en la identitat de alló
que la projectava. Es a dir, si els seus antecessors pintaven formes con
identitat, els impressionistes pintaven el moment de llum, mes enllà de les
formes que estan per davall d’aquest. Va ser clau per a el desenvolupament de
l’art posterior, a través del postimpressionisme y les vanguardies.
François-Auguste-René Rodin (París, Illa de França,
França; 12 de novembre de 1840- Meudon, Illa de França, França; 17 de novembre
de 1917) , més conegut com Auguste Rodin, va ser un escultor francés.
Considerat el pare de l'escultura moderna, la seua importància es deu a la
ruptura amb el cànon acadèmic que imperava en el segle XIX a França. L'anterior
no significa que l'artista no coneguera o dominara les regles de l'estètica del
seu temps, sinó que la seua concepció de l'art li va permetre inaugurar una
nova etapa en l'àmbit de l'escultura.
Aquesta obra la va encarregar el
ministeri de belles arts, i formava part del portal de la porta de l’infern. En la qual el tema
principal era l’infern de Dante Alighieri, per tant els dos individus
representen a Paolo i Francesca, que son dos personates importants de aquest
llibre.
El bes en la seua dimensió original (86 cm) va ser
modelat a partir de 1881 i des d'un principi Rodin va contemplar la
possibilitat de realitzar-ho en diversos formats.
Posteriorment la
parella va ser llevada del portal. Encara que Rodin mai va donar explicacions,
les raons poden estar relacionades amb la seua extremada dolçor que tenia poc a
veure amb l'atmosfera de desesperança que caracteritza a La porta. La peça va
ser substituïda per l'obra Paolo i Francesca,
representació dels dos amants que ja es troben en el segon cercle de l'Infern
dantesco.
Retirada del portal, l'obra va
ser exhibida per primera vegada en 1887 a París i després a Brussel·les amb el
títol Francesca da Rimini. La crítica
es va sorprendre per la falta de vestits que tradicionalment, sobretot durant
el romanticisme, vestien els personatges. A causa de la universalitat del seu
llenguatge van decidir rebatejar-la amb el títol El bes (Le Baiser, en
francés).
A causa de la bona
recepció de l'obra, en 1888 Rodin va rebre l'encàrrec per part del Ministeri de
Belles Arts per a dos versions engrandides (183 cm) en marbre. Estes estarien
destinades a l'Exposició Universal de 1889. Per a poder realitzar la versió en
marbre, Rodin va contractar al tallador Jean Turcan, qui no va poder complir
amb els temps requerits. L'obra no es va exposar fins a 1898, en ocasió del
Saló de la Societat Nacional de les Belles Arts (SNBA, Société Nationale dónes
Beaux-Arts) , on també va exposar l'obra dedicada a Balzac.
Encara que El bes va
tindre molt èxit, l'escultura nunc va ser una de les
favorites de l'artista. Per a ell, que buscava representar a les formes d'una
manera més atrevida, l'obra resultava massa acadèmica tant en la plàstica com
en el contingut. Va ser per esta raó que l'artista no la va presentar en la
gran exposició de 1900 en el Pavelló de l'Ànima. Mentrestant la versió en
marbre ja havia sigut entregada al Ministeri d'Art francés, que la va exposar
en ocasió de l'Exposició Universal del mateix any (1900). Ací diversos
col·leccionista van poder apreciar l'obra, que també va ser ben rebuda per la
crítica.
Encara que Rodin no
va deixar d'evidenciar el caràcter convencional de l'obra, hui en dia continua
sent una de les escultures més emblemàtiques del mestre.
Realitzat per Jorge Punter Piquer
No hay comentarios:
Publicar un comentario